ELDRIVNA FORDON

Förnybar el till elfordon är bra för miljön.

ELLADDNINGSSTATIONER
En elbil drivs av en eller flera elmotorer som får sin ström från batterier. Bilens egenskaper beror på batterierna, som är avgörande för räckvidden. De vanligaste batterierna i elbilar är litiumjonackumulatorer. Tesla har varit pionjär på området och bygger bilar som går ca 45 mil på en laddning, men även andra biltillverkare börjar komma ikapp. För att elbilar skall kunna användas i hela landet måste vi bygga ut en infrastruktur av laddstationer.
En ny typ av elbilar är bränslecellsbilar som drivs av bränsleceller där vätgas omvandlas till el som driver bilens motorer.
LÄS MER om: Elbilar och Laddning av elbil och Elbilar     Foto: Varis Bokalders

ELLASTBILAR
Batteritekniken utvecklas och vi börjar även se batteridrivna lastbilar. De första är mindre lastbilar för kortare transporter, såsom Mercedes Urban Truck. Men det börjar också komma eldrivna lastbilar för längre sträckor. Teslas nya ellastbil presenterades i december 2017. Ett frågetecknen har varit vilken räckvidd lastbilen får. Vd Elon Musk berättade under presentationen att den blir ca 80 mil och det vid landsvägsfart med full last som i USA innebär att ekipaget väger drygt 36 ton. Samtidigt pågår försök med elvägar där man kan ladda bilens batterier medan man kör.
LÄS MER om: Teslas elbilsprogram     Foto: Tesla

ELMOPEDER
I många länder, framför allt i Sydostasien, är det många som inte har råd att köpa en bil och istället skaffar sig en moped. Man ser ofta hela familjer med barn sitta på en moped utan hjälmar på huvudet. Alla dessa mopeder med sina tvåtaktsmotorer som går på fossila bränslen släpper ut en förfärlig massa avgaser och stora mängder koldioxid. Numera skaffar sig fler och fler elmopeder, främst i Kina där de idag är relativt billiga. Miljön i städerna förbättras oerhört eftersom elmopederna är tysta och inte avger några avgaser.
LÄS MER om: Elmopeder, Elmoppar och Elscootrar     Foto: Varis Bokalders

SJÄLVKÖRANDE BUSS
Framtidens kollektivtrafik kommer att behöva flera olika lösningar, där självkörande bussar kan bli ett viktigt komplement för en bättre framkomlighet och för att underlätta vardagsresor.
I Kista pågår ett första försök med självkörande bussar på allmän väg under sex månader med stöd från bland annat Vinnova. Bussarna kör efter satellitbaserade positionssystem på en fiktiv räls och ska i framtiden få invändig videoövervakning för passagerarnas trygghet.
Självkörande bussar ska under våren även testas i trafiken på Lindholmen och vid Chalmers i Johanneberg i Göteborg. LÄS MER om: Självkörande bussar i Stockholm     Foto: Varis Bokalders

ELTRAKTORER
Fendt e100 Vario är en helt eldriven traktor med batteri. Agco har utvecklat traktorn tillsammans med en österrikisk firma. Det är en praktisk elektrisk traktor i kompaktsegmentet med 50 kW effekt som kan arbeta i upp till 5 timmar under normala körförhållanden.
Energikällan är ett litiumjonbatteri med hög kapacitet på runt 100 kWh. Batteriet laddas antingen med 400 V upp till 22 kW via ett CEE-standarduttag för utomhusbruk, eller via ett superladdningsalternativ med direktspänning. Batteriet laddas upp till 80 % på bara 40 minuter. LÄS MER om: Eltraktorn Fendt     Foto: Fendt

ELBÅTAR
Stockholms läns landsting bedriver ett offensivt miljöarbete som på flera områden är ledande i landet och under lång tid har de vågat satsa på innovativa lösningar för miljön nu senast med en eldriven båt. Miljöpriset 2015 tilldelades Rederi AB Ballerina för Stockholms läns landstings batteridrivna pendelbåt E/S Sjövägen.
Batterierna på 500 kWh räcker för fem timmars gång, vilket räcker bra för pendeltrafiken mellan Nybroplan och Lidingö och bryggorna däremellan. För att ladda batterierna finns utrustning ombord som gör att man kan använda vilken strömkälla som helst.
LÄS MER om: Stockholms elbåt Sjövägen och Stadens elbåtssatsning     Foto: SL

POSITIVA EXEMPEL          STUDIEMATERIAL           MILJÖKONTAKTER